VÄLKOMMEN

onsdag 26 augusti 2009

Varför giraffa?

jag är ute och kör någonstans, letar kanske efter giraffer?


Att
min blog heter giraffa är ingen slump. Nu har så många av er mina kära läsare frågat så här kommer en form av förklaring.
Det började på -80 talet. Jag var på en konferens där var och en av oss skulle berätta vilket djur vi förknippade oss själv med.

Så blev giraffen och jag kompisar!

TACK till Pia som bekräftade det hela med att ropa ut; "det stämmer, det är precis som Inga-Lill".

Historien berättades för min familj och mina vänner som höll med Pia och sen plötsigt bara "rann det på".

Jag började få giraffer i alla former; vykort, pennkniv, brosch, födelsdagskort, penställ och böcker.

Strax efter denna händelse kom jag i kontakt med giraffspråket av Dr. Marshall Rosenberg som säger;

"Giraffspråket är hjärtats språk. Det är vårt naturliga sätt att kommunicera. Men i de flesta kulturer lär vi oss ett annat språk. Ärlighet är grunden för all mänsklig kontakt. Giraffens långa hals symboliserar känslolivet. Giraffen vågar blotta sina känslor, den vågar göra sig sårbar. Samtidigt kan den överblicka situationen och se vad som kommer att hända. Giraffen viker inte undan. Att vara ärlig på giraffspråk innebär att man är i kontakt med vad man känner och behöver och att man uttrycker detta".

Det här gick rakt in i mitt hjärta!

Har det påverkat mig av att jag associerar mig med giraffen?

Giraffen är känd för ett stort hjärta och en lång hals.

Det är långt (avstånd) mellan hjärta och hjärna vilket betyder att bägge organen (läs funktionerna) kan fungera var för sig och tillsammans som enhelhet utan att den ena tar över, alltså optimalt.

Jag kan känna empati och vara rationell samtidigt.

Det har hjälp mig genom hela livet i otaliga situationer, både privat och såväl i yrkeslivet, som vid konflikter och i pressade situationer där jag varit tvungen att fatta även obehagliga men nödvändiga beslut.

Giraffens långa hals betyder också att jag kan (tror jag) se i "framtiden" se lite längre än andra.

Det hjälper mig att stå med bägge fötterna på jorden när jag tvekar inför något eller helt enkelt inte har en aning om hur/vad jag ska göra i ett visst läge.

Carpe Diem!

1 kommentar:

Alexandra sa...

hmm, undrar vilket djur jag är?