VÄLKOMMEN

fredag 12 juli 2013

Från gående till sittandes och vad händer med alla blommorna

Kl. 9.59

Jag blev uppringd av grannen hemma i Malmö som berättade att mamma ramlat i trappan och blivit hämtad av ambulans. Sen startade ett telefonmaraton som sen pågick under hela gårdagen.
Allt började med att mamma skulle gå ner till mig, jag är ju bortrest, då jag bor våningen under i samma hus, för att hämta tidningen, Sydsvenskan.

Jag hade ställt om tidningen hem till henne men det fungerade tydligen inte.
Jodå, jag hade fått beställningen av flyttningen bekräftad via mail. Jag ångrar mig att jag inte gjorde som jag tänkt nämligen att sätta upp den där gula post-itlappen som jag till och med skrev men slängde, på min ytterdörr, att SDS skulle en trappa upp. Kändes lite dumt att annonsera att jag är bortrest.

Tidningen kom inte första morgonen men då var jag fortfarande hemma så jag stoppade den själv i hennes brevlåda innan jag körde iväg.

Dag två kom tidningen som den skulle men inte dag tre och det var då det hände. Hon brukar ta hissen men lampan i hissen fungerade inte och då trodde hon att hissen var sönder så hon tog trappan ner. 80 år och med lite dålig balans halkade hon på något sätt och blir liggandes i trappan. Tack och lov har vi grannar som alltid bryr sig och hjälper till så där låg hon inte många minuter förrän någon upptäckte henne.

En annan granne hade tidigare ringt Stena Fastigheter om lampan i hissen men ringde igen för att få veta att beställningen inte gått fram. Grannen skrev sen efter det ett mail om olyckan till fastighetsförvaltaren.

Idag ska hon opereras, ett ben i foten är brutet, och sen ska det till en vårdplanering när hon väl kommer hem, antagligen på måndag, men nu kommer nästa utmaning.

Nycklarna som omvårdnadsgruppen har hem till henne fungerar inte. Hon flyttade nyss till sin nya lägenhet med den efterlängtade balkongen för att kunna ha blommor att pyssla om. Mamma har alltid haft gröna fingrar.

I förra veckan var vi och köpte massor av blommor och kryddväxter till hennes nya balkong och nu undrar jag vem som tar hand om dem? Blommor för 500 kronor och mina blommor som jag satt där. Nåväl, värdsliga saker.

Nu till nyckelhistorien. När mamma bytte lägenhet och flyttade in skulle nycklar kopieras i flera uppsättningar till omvårdnadspersonalen. Två gånger fick jag åka tillbaka med icke fungerande nycklar till Daniel på MisterMinit på Kronprinsen. Tredje gången kom han på hembesök och filade och oljade i låset och alla nycklarna fungerade. Nu har något hänt i alla fall så deras nycklar fungerar inte. Jag ringde Daniel på MisterMinit honom och förklarade hela situationen, igen, och han lovade att komma och fixa det på något sätt, en oerhört serviceminded person.

Jag är som sagt bortrest så min syrra får åka tur och retur mellan Ekeby och Malmö för att fixa allt och det är jag enormt tacksam för.

Jag är borta drygt en vecka till och hoppas på att allt går som det ska. Jag tänker så på min stackars mamma för jag vet att hon kommer att reta sig som bara den på att hennes blommor dör, det med foten är av mindre betydelse.

GÖR en bra dag!



Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: